Grønne bøgeskove, bakkede enge, bølger som slår mod landets klitter og børn der leger i sand, og i skov. Dette er billedet af det idylliske Danmark, som mange kender så ganske godt. Vi vil gerne se, og dufte den sød-syrlige tang skylle op langs bredende. Ikke plastik i form af slidte poser og gamle Coca-Cola- og Fiji-vand-flasker. Desværre er det ikke altid tang vi støder på, når vi går tur med Vuffer langs havet. I stedet mødes man af et helt anderledes syn; når man ser plastik fra England på de jyske vestkyster, og ser skovenes små økosystemer forsvinde, kalder det på vores selverkendelse og miljøbevidsthed.
Følgelig bemærker man at miljø og klimabevidsthed er motiver, der fylder en del hos de danske forbrugere. Både i hverdagen, på den politiske agenda, og når danskerne foretager deres indkøb, har langt de fleste co2-aftrykket og affaldssortering in mente. Det er ikke længere hipt blandt hr. og fru. Danmark, at forbruge uden større omtanke for, hvilken betydning sit forbrug har for kloden, og de fremtidige generationer. 

Forbrug skal heller ikke være hipt. Personligt er jeg selv blevet meget bevidst omkring mit ejet forbrug, hvilket også var grundstenen for mit arbejde med Laudabilis Vintage. 

Da jeg har haft latin i gymnasiet, lå det mig derfor meget nært at finde et latinsk begreb for min webshop. Dette blev til "Laudabilis", som betyder `rosværdigt´ på latin. Navnet er altså direkte oversat “Rosværdigt vintage”, hvad jeg personligt også mener vintage er. - og desuden skal være. Helst skal det være mere end bare rosværdigt. Det skal være nærmere normen, at folk enten skal vælge at købe allerede eksisterende varer, fremfor nyproduceret. Eller, de skal være langt mere kvalitetsbevidste. Hellere købe lidt men godt. Der er nemlig brug for forbedringer indenfor modeverden, som i dag er en af de mest forurene industrier.

Billederne er taget af mig, for Laudabilis Vintage. Med model Livandrea Banner